Tundmatu mehe nägu (7/8)

 

Oskab ta põhjendada oma muusika üha suurenevat rikkalikkust? „Mees jääb vanemaks ja ehk ka aeglasemaks, tervis muutub viletsamaks, kuid mingil moel tema tunnetus muutub.” Ma arvan, et Beethoven võis öelda midagi sarnast. Pealiskaudsel vaatlusel pööravad tema hilised teosed üha vähem tähelepanu esitajate võimete piirangutele, püüeldes samal ajal voolavama, vokaalsema väljenduse poole; taktijooned hakkavad kaduma. Pärdi austuseks tuleb öelda, et ta ei salliks sellist võrdlust. Ta nõustub, et tema üleminekud on vabamad kui varem, ent siiski: „Kas minu sümfoonia on abstraktne? Ei. Muusika on laulmine. Seda sümfooniat võiks laulda, kui leida ülisuure hääleulatusega esitajad – ehk oleks võimalik laenata kõrgete nootide jaoks ingleid?!”

Kõik neli meest – Eicher, Salonen, Järvi ja helilooja ise – on nõus, et kui mitte ingleid, siis vähemalt on vaja ebaharilikult pühendunud esitajaid – ja sel määral pühendunud, et see paneb mind mõtlema, kui suur on võimalus taolise muusika püsimajäämiseks, kui väljavalitud meie hulgast lahkuvad (Stockhausenil oli sama probleem). Eicher ütleb: „Võib-olla kõigest käputäis inimesi suudab sellist muusikat edukalt esitada. Sa pead avastama selles peituva saladuse. Teised heliloojad pakuvad partituuris üksikasjalikumat teavet. See on pulseerimise küsimus; sa pead leidma üles iga teose pulsi.”

Salonen võtab asja tabavalt kokku. „Iga noodi eest tuleb hoolt kanda. Võrrelgem tema muusikat näiteks mõne Xenakise, Birtwistle’i või Boulezi teosega, kus sa võid terve hulga nootidega puusse panna ja püsid ikkagi õigel teel. Pärdi puhul tähendab juba ühe noodiga eksimine katastroofi. See on sootuks teistsugune lähenemine – nii esitajate kui ka kuulajate jaoks. Kõik tuleb endasse tõmmata, kaasa arvatud pausid ja vaikusehetked. Vaikus ongi sobiv sihtpunkt, kui räägime heliloojast, kes on terve elu pidanud aeg-ajalt vabatahtlikke järelemõtlemise ja loomingulise vaikelu perioode. Nagu Kristjan Järvi märgib „Stabat materi“ kohta: „Pärast seda ei taha sa midagi muud kuulata.”

 



klaver.jpg